1.4. Om olika kontakter.

Vilken eller vilka kontakter som ska erbjudas vid en laddstation är en viktig fråga som behöver planeras noggrant.

 

EU har bestämt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning i EU, samt att CCS-kontakten är standard för snabbladdning. Följer man dessa standarder så gör man rätt!

 

När man pratar om kontakter måste man skilja på vilken kontakt man egentligen menar – en laddkabel kan nämligen ha olika kontakter i endera ändar. Typ 2- och CCS- kontakterna är som sagt standard, men här nedan listar vi alla tillgängliga kontaktalternativ som kan förekomma i den ände av kabeln som ska kopplas till fordonet:

 

För normalladdning

  • Typ 1, en enfaskontakt för max 32A som kommer från USA och används av bland annat asiatiska biltillverkare.
  • Typ 2 (Mennekes), ett tyskt don som klarar max 70A enfas eller 63A trefas. Typ 2 är standard i Europa.


Bild – Illustration över de fyra kontakter som kan förekomma på en elbil.

uttag

 

För snabbladdning

  • CHAdeMO, japansk standard för snabbladdning med likström. Idag installeras CHAdeMO-laddare med upp till 100kW effekt.
  • CCS (Combined Charging System) följer den europeiska standarden med ett Typ 2-uttag för växelströmsladdning, men har också ett särskilt uttag för snabbladdning med likström. Fordonet kan alltså med denna typ av kontakt både snabb- och normalladda i samma uttag på bilen.
  • Tesla har sin egen kontakt och sina egna snabbladdningsstationer som är egenutvecklade. Dessa laddar idag med en effekt på 120kW, men praktiska försök görs också på 150kW effekt i USA.

 

För semisnabb laddning

För semisnabbladdning kan alla fem ovan nämnda kontakter användas. För semisnabbladdning med växelström används Typ 1- och Typ 2-kontakter. För semisnabbladdning med likström används istället CHAdeMO- och CCS-kontakter.

 

 

 

I andra änden

Kontakten i andra änden av kabeln kan vara någon av de fyra kontakter som listats ovan utom Typ 1. Men den kan också vara en jordad hushållskontakt, Schuko, det vanliga hushållsuttaget i ett hem. Denna kontakt håller dock nu på att fasas ut och få nya elbilar har Schuko-kabel som standard. Vissa av de listade kontakterna är också kompatibla med varandra genom specialkablar eller adaptrar som går att köpa till fordonet.

 

text2

 

FÖREGÅENDE KAPITEL  |  NÄSTA KAPITEL