1.2. Laddtyper och laddhastigheter.

Laddning av elfordon kan ske med olika laddningseffekter. Ju högre effekt, desto snabbare går det att ladda. Men högre effekt innebär också högre kostnader vid inköp och etablering av laddstationen. Laddningen delas vanligtvis in i tre huvudkategorier:

 

Normalladdning

Normalladdning är den vanligaste typen av elfordonsladdning och innebär att fordonet laddas med låg laddningseffekt. Denna form av laddning räcker ofta långt eftersom det är få dagar som hela fordonets räckvidd behövs. Batteriet behöver därför sällan laddas från 0 till 100 procent. Normalladdning sker vanligtvis i hemmet över natten eller på arbetsplatsen under dagen.

 

Tabell – vanliga alternativ för normalladdning

långsamladdning

Obs! Vilken effekt en bil laddas med bestäms av bilen. Alla bilar kan inte ta emot alla effekter. Laddtiden varierar också beroende på batteriets storlek, hur urladdat det är med mera.

 

Semisnabbladdning

Semisnabbladdning är en typ av snabbare normalladdning. Semisnabba laddstationer är ett lämpligt alternativ för offentliga laddplatser där den tillåtna parkeringstiden matchar tiden det tar att ladda fordonet. Eftersom det kan ta någon timme att semisnabbladda sin bil är det viktigt att laddstationen är belägen i närheten av faciliteter såsom restauranger eller shoppingcenter.

 

Tabell – vanliga alternativ för semisnabb laddning

semi-snabbladdning

Obs! Vilken effekt en bil laddas med bestäms av bilen. Alla bilar har inte möjlighet att ta emot alla effekter. Laddtiden varierar också beroende på batteriets storlek, hur urladdat det är med mera.

 

Snabbladdning

Snabbladdning är, precis som namnet antyder, laddning som går snabbt och med hög effekt. Vid etablering av en snabbladdningsstation är det fördelaktigt att ha någon typ av facilitet på plats – till exempel toaletter, snabbmatsrestauranger eller fritt Wi-Fi. Snabbladdningsstationer bör kunna jämföras med bensinstationer där bilföraren enkelt kan köpa lättare mat, fika, tidningar och utföra enklare service av bilen. Det är också viktigt att reglera parkeringsplatsen så att det inte går att parkera i mer än ett bestämt antal minuter – detta för inte skapa onödiga köer för andra som vill snabbladda. Vid snabbladdning är det vanligt att ladda upp till 80 procent av batteriets fulla kapacitet istället för 100 procent eftersom de första 80 procenten går fortare att ladda, samt räcker till många mils färd.

 

Tabell – vanliga alternativ för snabbladdning

snabbladdning

Obs! Vilken effekt en bil laddas med bestäms av bilen. Alla bilar har inte möjlighet att ta emot snabbladdning. Laddtiden varierar också beroende på batteriets storlek, hur urladdat det är med mera.

 

Tesla Superchargers

Tesla är en amerikansk elbilstillverkare som har en egenutvecklad standard för snabbladdning. Dessa Superchargers tillverkas och installeras endast av Tesla själva. I dag finns det ett dussintals Tesla Supercharger-stationer i Sverige, och fler är på gång. Tesla-bilar kan antingen normalladda i vanliga normalladdningsstationer eller snabbladda i Tesla Superchargers. Det finns också en godkänd adapter för att ladda Teslas bilar i en så kallad CHAdeMO-snabbladdningsstation.

 

FÖREGÅENDE KAPITEL  |  NÄSTA KAPITEL

Warning: Parameter 1 to W3_Plugin_TotalCache::ob_callback() expected to be a reference, value given in /storage/content/61/191961/powercircle.org/public_html/wp-includes/functions.php on line 3297